Ulotka to druk propagandowy lub informacyjny o niewielkiej objętości, służący do szybkiego rozpowszechnienia. Nie powinna przekraczać 4 stron, ale najczęściej przyjmuje formę jednokartkową. Ulotki to współcześnie najtańsza i najpopularniejsza forma reklamy dla firm. Jej funkcją jest pozyskanie większej ilości klientów oraz zaprezentowanie oferty i najważniejszych informacji o firmie. Ulotki są elementem zintegrowanej kampanii reklamowej, pozwalającym na zbudowanie marki oraz utrwalenie wizerunku firmy na rynku.

 

Pierwsze wrażenie i nakłonienie do działania

W odbiorze ulotki liczy się przede wszystkim pierwsze wrażenie. Budowane jest ono zwłaszcza przez efekt wizualny – zdjęcia to doskonałe przekaźniki treści. Powinny prezentować nasz produkt lub usługę w sposób, jak najbardziej atrakcyjny. Niemniej ważne jest chwytliwe hasło reklamowe – dobre efekty przynosi umieszczenie w nim obietnicy. Jeżeli nie czujemy się na siłach, by posłużyć się programami graficznymi, można skorzystać z oferty firm, zajmujących się projektowaniem i drukiem ulotek. Ulotki najczęściej drukowane są na formacie a5, o gramaturze papieru 135 – 200 g/m2. Rozmieszczenie tekstu i grafiki musi być przejrzyste i nie wywoływać wrażenia przeładowania. Wzór graficzny i kolorystka ulotki muszą harmonizować z identyfikacją wizualną firmy. Na ulotce należy umieścić w widocznym miejscu logo firmy oraz dane kontaktowe. Istotne znaczenie ma nakłonienie odbiorcy do podjęcia działania – wykonania telefonu, polubienia fan page’a czy odwiedzenia strony internetowej. Służą temu krótkie hasła takie, jak „sprawdź”, „poznaj” czy „dowiedz się więcej”.

 

Jak skonstruować opis oferty?

Przed wykonaniem projektu warto zbadać rynek i zorientować się, jakie oczekiwania mają potencjalni klienci, a następnie przystosować do nich naszą ofertę. W tym kroku pomocna może się okazać analiza SWOT, która pozwoli wyodrębnić nasze mocne strony – to właśnie na nich powinien spoczywać główny ciężar merytoryczny treści ulotki. Skuteczna ulotka musi zainteresować i skłonić do głębszego zapoznania się z ofertą. Konstruując opis oferty należy odwoływać się do przeżyć i doświadczeń – informacje, umożliwiające wyobrażenie sobie konkretnego rezultatu są dużo bardziej skuteczne. Należy zwracać się bezpośrednio do odbiorcy. Dobrym rozwiązaniem marketingowym jest skupienie się na problemie, który zostanie rozwiązany, dzięki naszemu produktowi lub usłudze. Pamiętajmy, że opis oferty musi być jasny dla odbiorcy – używanie specjalistycznego języka i trudnych sformułowań nie sprawdza się. Dla odbiorców zachęcające są także wszelkiego rodzaju promocje, vouchery zniżkowe i rabaty, a także zastrzeżenie o ograniczonym czasie trwania oferty. Kupony rabatowe są formą doraźnej korzyści, jaką klient może uzyskać, dlatego to dobre rozwiązane, aby uniknąć natychmiastowego wyrzucenia ulotki. Zamieszczona treść powinna być również zwarta i konkretna – im mniej tekstu, tym lepiej. Odbiorcy zazwyczaj nie mają czasu, by wnikliwe przeczytać wszystkie informacje, dlatego druk reklamowy musi operować konkretem i przedstawiać realne korzyści.