Wizytówka firmowa jest rodzajem druku akcydensowego, a więc użytkowego lub okolicznościowego. Jest jednym z typów druku informacyjnego i zazwyczaj występuje w formie jednoarkuszowej. Wręczanie wizytówki jest elementem zwyczajowym w trakcie nawiązywania relacji biznesowych. Współcześnie wizytówki firmowe pełnią nie tylko rolę informacyjną, ale również reklamową. Muszą być zatem zaprojektowane w taki sposób, aby przyciągać uwagę, zapadać w pamięć i skutecznie przekazywać najważniejsze informacje.

Profesjonalny wygląd

Profesjonalny wygląd wizytówki biznesowej świadczy o profesjonalizmie naszej firmy. Wizytówka taka musi być schludna, dlatego odradza się samodzielne jej przygotowywanie na drukarce domowej – zdecydowanie lepsze efekty przyniesie skorzystanie z doświadczeń firmy poligraficznej, zajmującej się drukiem wizytówek. Standardowym rozmiarem wizytówki w Polsce jest 9×5 cm, natomiast ujednolicony standard międzynarodowy jest zgodny z rozmiarem kart kredytowych i wynosi 8.5×5.5 cm. Należy pamiętać także o marginesach – ich minimalny odstęp od krawędzi to 5 mm. Większość wizytówek drukuje się na białym papierze kredowym o gramaturze 300 – 350 g/m2. Trwałość takiej wizytówki można zwiększyć, pokrywając ją folią błyszczącą lub matową. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać inne rodzaje papieru ozdobnego, np. nie poddający się zabrudzeniom papier satynowy, popularny ostatnio papier metalizowany lub barwiony w masie albo papier fakturowany, odwzorowujący wybraną teksturę. Należy przy tym pamiętać, aby wygląd wizytówki był dostosowany do charakteru firmy – inaczej zaprojektujemy wizytówkę salonu fotograficznego, a inaczej kancelarii adwokackiej. Wygląd wizytówki biznesowej musi być również zgodny z identyfikacją wizualną firmy. Powinna ona wzorem i kolorystyką nawiązywać do pozostałych materiałów reklamowych oraz strony internetowej, a także zawierać logo.

Treść wizytówki

Wizytówka firmowa przekazuje najważniejsze dane o firmie, umożliwiając kontakt oraz zachęcając do jego podjęcia. Zwyczajowo przyjęło się, że wizytówki biznesowe są zadrukowywane jednostronnie. Oznacza to, że powinny odzwierciedlać zasadę minimalizmu treści, aby nie sprawiać wrażenia przeładowania informacjami. Pamiętajmy, że wizytówka to nie ulotka – nie umieszcza się na niej opisu usług czy cennika. Wizytówka firmowa musi zawierać przede wszystkim nazwę i logo firmy oraz dane adresowe (jeżeli firma posiada siedzibę stacjonarną) i koniecznie dane kontaktowe: numer telefonu, adres e-mail oraz adres strony internetowej (ewentualnie fan page’a). Logo umieszczane jest najczęściej w lewym górnym roku wizytówki. Często drukuje się także hasło firmowe, jeżeli jego długość pozwala na umieszczenie w wolnym miejscu wizytówki. Treść powinna być rozmieszczona w sposób czytelny i przejrzysty, a użyta czcionka nie zawierać zbędnych ozdobników.